اجرای برنامه‌های آموزشی مقابله با آتش‌سوزی در روستاهای اندیکا

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اندیکا از اجرای برنامه‌های آموزشی و تجهیز دهیاری‌های بخش مرکزی این شهرستان برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی خبر داد.

به گزارش بهار زاگرس، احمد طهماسبی شاه‌منصوری در این خصوص اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی، ارتقای سطح آمادگی دهیاری‌ها و تجهیز آن‌ها به امکانات اولیه اطفای حریق از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به شمار می‌رود.

وی افزود: حدود پنج هزار هکتار از اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه بخش مرکزی شهرستان اندیکا قرار دارد که صیانت از این عرصه‌های ارزشمند نیازمند برنامه‌ریزی، آمادگی و همکاری مستمر تمامی دستگاه‌های مسئول است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اندیکا بیان کرد: با توجه به گستردگی عرصه‌های طبیعی و حساسیت زیستگاه‌های منطقه، بهره‌گیری از ظرفیت دهیاری‌ها و جوامع محلی در مدیریت بحران حریق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به برگزاری نشست توجیهی بخشداری مرکزی با دهیاران با محوریت پیشگیری و مقابله با حریق، از تحویل تجهیزات دمنده و آموزش نحوه استفاده از آن‌ها خبر داد و گفت: آموزش‌های ارائه‌شده در این نشست با هدف افزایش آمادگی، ارتقای مهارت‌های عملی و ایجاد هماهنگی بیشتر میان عوامل محلی برای واکنش سریع و مؤثر در زمان وقوع آتش‌سوزی برگزار شده است.

طهماسبی تصریح کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که پیشگیری و مهار به‌موقع آتش‌سوزی‌ها مستلزم همکاری و هم‌افزایی تمامی بخش‌هاست.

وی افزود: مشارکت مردم، دهیاران، نیروهای اجرایی و دستگاه‌های امدادی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش خسارات و حفاظت از سرمایه‌های طبیعی منطقه داشته باشد و اداره حفاظت محیط زیست نیز در این مسیر از تمامی ظرفیت‌های موجود برای آموزش، تجهیز و هماهنگی بین‌بخشی بهره خواهد گرفت.

براساس این گزارش، شهرستان اندیکا با سه بخش مرکزی، چلو و آبژدان در شمال شرق خوزستان قرار دارد. در این شهرستان حدود ۱۵۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۹۰ درصد آن را درختان بلوط  و گونه‌های درختی دیگر حدود ۱۰ درصد این جنگل‌ها را تشکیل داده اند.